In perioada anilor 1900, la varsta de 40 de ani, King Gilette era angajat la o firma care producea dopuri de pluta. Intr-o zi, in timp ce se barbierea cu un brici mult prea uzat ca sa mai poata fi ascutit, i-a venit o idee: cum ar fi data lama ar fi facuta dintr-o banda metalica subtire? Decat sa piarda timpul cu intretinerea lamelor, barbatii ar putea sa le arunce cand se tocesc. Dupa cativa ani de experimente cu metale, s-a nascut aparatul de ras cu mecanism de detasare a lamelor.

Totusi, in 1903, Gilette a vandut doar 51 de aparate de ras si 168 de lame de schimb. Timp de 20 de ani a incercat tot felul de idei de marketing pana cand a ajuns la una care astazi pare simpla, dar in acea perioada era ceva nemaintalnit.

Acesta a vandut aparatele in cantitati mari bancilor, pentru ca acestea sa le poata  distribui gratuit noilor clienti. In final, a ajuns sa le distribuie cu orice alt produs de larg consum: de la guma de mestecat pana la pachete de cafea, ceai, condimente sau dulciuri. De ce a oferit aceste aparate gratuit? In primul rand, aparatele de ras oferite gratuit au crescut vanzarile produselor de larg consum. In al doilea rand, si cel mai important, prin aceasta metoda a creat cerere pentru lamele detasabile de unica folosinta. Odata ce puneai mana pe aparatul cu lame detasabile, deveneai utilizator zilnic, pe viata.

Astazi, acest model de afaceri a devenit fundamental pentru industrii intregi. Mai devreme sau mai tarziu, orice afacere va trebui sa gaseasca un mod de a folosi gratuitatea sau de a concura cu ea.

Metode prin care este folosit marketingul gratuitatilor:

  • Parcari gratuite in mall-uri
  • Condimente gratuite in restaurante
  • Telefoane gratuite, dar minute contra cost
  • Intrarea libera la concert, dar bauturile platite
  • Intrarea gratuita pentru femei si taxe pentru barbati in baruri
  • FinancialTrends ofera analiza generala de piata gratuita, dar serviciul de analiza personalizata contra cost

Progresiv, gratuitatea a devenit un instrument preferential de promovare a produselor.

Consumatorul nu a incetat niciodata sa raspunda gratuitatii. Terru Hancock spunea ca “oamenii cu o educatie economica solida stiu ca nimic nu este cu adevarat gratuit. Intr-un fel sau altul, vei plati pentru ceea ce primesti.”

Tu ce oferi gratuit clientilor care intra pe site? Informatiile si articolele de calitate ar putea fi un prim pas!

_____________________________________________________________________________________________________________________

Bibliografie:

[1] Gratuit, Chris Anderson, Editura Publica, 2011



Author: Lucian Ungureanu
Lucian este fondatorul agentiei Justpixel. Acesta ajuta afacerile cu capital romanesc sa-si creasca brandul si vanzarile online, avand o experienta de peste 8 ani in arta digitala si marketing online.